Mennyi vizet igyunk egy nap?

Szervezetünk 60-70 százalékát víz alkotja. Ebből pedig folyamatosan veszítünk izzadás vagy vizelet által. Sok különböző véleményt hallani arról, hogy mennyi vizet kellene innunk nap mint nap, és sokszor nem könnyű eldönteni, hogy vajon mi igaz, mi nem.

A víz

Az orvosok többsége azt javasolja, hogy naponta minimum 2-2,5 liter folyadékot fogyasszunk, de úgy pontosabb, hogy ennyi tiszta vizet és ehhez jön még a napközben ivott tea, gyümölcslé, leves, stb.

A vízfogyasztásnak a lényege, hogy akkor is kortyolgassunk, ha igazából úgy érezzük nem vagyunk szomjasak. Ne várjuk meg, hogy kiszáradjunk.

Felkelés után legyen az az első dolgunk, hogy megiszunk 2 dl vizet. Ezzel beindíthatjuk a szervezetünket, az anyagcserénket, és frissebbnek fogjuk érezni magunkat.

Sokan azt állítják, hogy a hidratáltság befolyásolja a napi aktivitásunkat is. Ez így igaz. Ha keveset iszunk, kiszáradunk, fáradtnak fogjuk érezni magunkat és a fejünk is fájhat, tehát mindenképp rányomja a bélyegét a napunkra, ha nem iszunk elég vizet.

Sportolás közben és után kimondottan sok vízre van szükségünk, hiszen ilyenkor extra mennyiséget veszítünk az átlagoshoz képest.

Az egyik nagy kérdés, ami sokakat érint, hogy a vízivás segít-e a fogyókúrában? Nos ezt nem lehet 100%-ban kijelenteni, hiszen magától a vízfogyasztástól senki nem fog lefogyni. Viszont kutatások bizonyítják, hogy igenis fokozza az anyagcserét, illetve kicsit csökkenti az étvágyat is. A legjobb módszer, ha étkezés előtt fél órával iszunk egy nagy pohár vizet, ezzel megelőzzük, hogy túl sokat együnk, majd az étkezés után könnyebben tud a szervezetünk emészteni is.

Betegség során a vízfogyasztásra még inkább figyelni kell, és ha lehet még többet, vagy legalábbis még gyakrabban kell a csaphoz nyúlnunk. Az, hogy megelőzhető-e vele egy-egy betegség, arra nincs garancia, de mindenképpen segít, főleg vesekő és székrekedés során.

A szomjúságérzet minden embernél ösztönösen jön, tehát a legjobb ha ebben bízunk. Nem kell görcsösen ragaszkodnunk az előírt mennyiséghez, hiszen ez mindenkire különbözően hathat. A legfontosabb, hogy a kritikus helyzetekben (betegség, vagy nagy forróság esetén) nagyon figyeljünk a folyadékbevitelre!

Konyhabútorok, otthonok, stílusok

Míg régen nagyjából egyforma konyhája volt mindenkinek, mára annyira eltérő. A konyha stílusa természetesen az otthon egészéhez kell hogy passzoljon. Egy modern épülethez modern, egy hagyományosabb stílushoz pedig hagyományos konyha dukál. Szerencsére még ha az üzletekben nem is találunk a kedvünknek és igényünknek megfelelő konyhabútort, akkor is van lehetőség egyedi bútorzat megtervezésére és legyártására. Az így elkészült konyha teljesen személyre szabott lesz, és 100%-ig illeszkedni fog a többi helyiség stílusához.
Csináltathatunk például egy konkrét kor vagy földrész stílusához igazodó bútor szettet, attól függően, hogy mit szeretnénk látni konyhánkban, és mi áll hozzánk a legközelebb, például:

Retro konyha:
Sokan szeretik felidézni a közelmúlt stílusát, hangulatát. Az 50-es, 60-as évek retro bútorait, old-school emléktárgyait és futurisztikus terveit használva remek kis konyhák születnek a 21. században. A legjobb az egészben, hogy a mai, modern bútorokat elegendő csak kiegészíteni is egy-egy retro telefonnal, fali órával, vagy plakáttal, és máris retro hangulatot fog tükrözni. A korra leginkább jellemző színek: a fekete, piros, króm, fehér, türkiz, és sárga.
Retro konyha

Vintage konyha:
A vintage stílusú konyha, a retro-val szemben inkább történelmi, mint nosztalgikus. Kialakításához a régmúlt korabeli (lehetőleg eredeti) kiegészítőit, konyhai eszközeit kell használnunk. Bútorgyártás során pedig kellő figyelmet kell fordítanunk a patinás külsőre, amit általában lepattogott festékkel érnek el a kivitelezők. Ennél a dizájnnál megszokott díszítő elemek a falra akasztott díszes tányérok, régi családi fotók, az apró virágmintás csempe, vagy egy klasszikus kakukkos óra.
Vintage konyha

Modern konyha:
A modern konyhákat sík felületek, merev geometriai formák és kevés díszítés jellemzi. Anyagok közül a fát, illetve a követ felváltotta a különböző fém, műanyag, beton és üveg felületek. A modern konyhaszekrényeket gyakran a sík (fogantyú nélküli) ajtókkal szerelik fel, hogy teljesen a falba olvadjanak, ne legyenek kilógó részek. Ezzel a szoba tiszta és tágas megjelenésűvé válik. Jellemző még a sok rejtett világítás is, mellyel kiemelhető a konyha egyes eleme.
Modern konyha

Ázsiai konyha:
Egy ázsiai konyha kimondottan friss és egzotikus hangulatot varázsol minden modern otthonba. A lenyűgöző természetes anyagok (pl.: bambusz és selyem) és színek (főleg barna, és zöld, de használnak még feketét, aranyat, pirosat is) egyre népszerűbbek szerte a világon. A bambusz nem csak a bútorokhoz használják, hanem díszítéshez is. Ezen kívül minden ázsiai témájú művészeti alkotás vagy konyhai eszköz megfelelő a dekorálásra.
Ázsiai konyha

Olasz konyha:
Kevés nép van, aki jobban szeretné a jó ételeket és a konyhát, mint az olaszok. Egy meleg, hívogató olasz konyhánál nincs is otthonosabb. A mérete általában nagy, mivel minden olasz ott fogadja a családot és a barátokat. A dekoráció főleg a gazdag színekről, a díszes csempékről és a struktúrált anyagokról szól. Jellemzően az edényeket is elöl hagyják, hogy azok mindig kézre essenek, ezzel pedig egy kicsit kaotikus mégis rendezett látványt érnek el.
Olasz konyha

A helyes testtartás nem lehetetlen!

A helyes testtartás egy egyszerű és nagyon fontos módja annak, hogy teste és elméje egészséges maradjon. A tartása akkor jó, ha álló helyzetben a füle, a válla, a csípője, a térde és a bokája egy vonalba esik. Ezt ellenőrizheti egy nagy tükör segítségével, és ahol eltérést talál, ott bizony korrigálnia kell. Cikkünkből megtudhatja milyen gyakorlatokkal és eszközökkel javíthatja tartását! De előbb ejtsünk szót a következményekről is: az egyenlőtlen súlyeloszlás következtében bizonyos izmok túlterhelődhetnek, vagy épp elgyengülhetnek, az ízületek terhelése is egyenlőtlenné válhat, ami további porckopáshoz, meszesedéshez vezethet. Tartásjavítással megelőzheti a hát-, nyak-, vagy fejfájást továbbá enyhítheti a fáradékonyságot is.

Odafigyelés, kitartás
Az első és legfontosabb, amit tehet, hogy odafigyel a helyes járásra, állásra, ülésre, fekvésre. Ha megvannak az alap mozdulatok, amelyeket jól begyakorolt, már csak kitartás kell, így a későbbiekben nem lesz gondja a rossz testtartás következményeivel.

– Tippek a helyes üléshez: a könyöke mindig legyen alátámasztva; tartsa a vállát egyenesen (a csípőjével egy vonalba); ha a monitor miatt folyton előregörnyed, állítsa felfelé a monitort, így kénytelen lesz kiegyenesedni; ne üljön túl sokat egyhuzamban, amilyen gyakran tud, álljon fel és mozogjon.

– Tippek a helyes fekvéshez: mindenki más pózban szeret feküdni, aludni, de mindegyik póznál vannak olyan részei a testnek, amik nincsenek rendesen alátámasztva, ezt pedig orvosolni kell. A nyak alátámasztása minden pozícióban kulcsfontosságú, ezt egy speciális párnával oldhatja meg. Ezen kívül ha háton fekszik, akkor a dereka alá, ha pedig oldalt, akkor a két térde közé tegyen párnát.

Torna
Egy megfelelően kialakított fitness program csodákat tehet a testtartásával. Először is erősítő gyakorlatokat kell végeznie a tartó izmok fejlesztése érdekében, majd jöhetnek a nyújtások, hogy felfrissítse izmait. A has- és hátizmok erősítése különösen fontos, erre pedig a jóga, vagy valamilyen harcművészet igen hasznos lehet. De orvosi beutalóval speciálisan a tartására irányuló gyógytornára is van lehetőség.

Segítő eszközök
Ha úgy érzi szüksége van némi extra segítségre a testtartása javításához, nézzen körül a speciális tartásjavító termékek között. Egy jó kialakítású, minőségi cipőn kívül érdemes egyéb eszközöket is beszereznie. A Gyógyáruházban például rengeteg tartásjavító párna, labda, öv, váll- és hátpánt, valamint gerincnyújtó pad közül válogathat. Ezek közül több terméket nem csak otthon használhat, hanem mondjuk autójába vagy irodájába is magával viheti, hogy vezetés és munka közben is erősítse tartását.
Azonban ne felejtse el, hogy a leghasznosabb eszközeit a tartásjavításnak nem lehet boltban megvásárolni: az elkötelezettséget és a pozitív hozzáállást.

Tartásjavító labda

Tartásjavító párna

Tartásjavító párna

Egy különleges anyag, az angóragyapjú

Ez a különleges, puha anyag az angóra nyúl szőre.
Európában 100 éve tenyésztenek angóra nyulat, de napjainkban a legnagyobb termelő Kína.
Az állat különleges körülményeket igényel, gondozásánál fontos a hőmérséklet, a fényviszony, a tisztaság, és a táplálás minősége.

Angóra nyúl

(Angóra nyúl)

Egy angóranyulat évente kb. négyszer nyírnak, a lenyírt bundájából gondosan kiválogatják a durvább felszőr szálakat, és a pehelyszőrből fonalat készítenek. Ezt használja a kötőipar meleg pulóverek, sálak, valamint meleg alsóruházat készítésére. Az anyag melegsége és puhasága miatt ajánlott viselet reumatikus betegségben szenvedőknek, illetve hordhatják azok is, akiknek egyébként gyapjú allergiájuk, vagy műszál allergiájuk van.
Érdekesség, hogy ha az angórából készült ruhaneműt hideg víz éri, sokáig csak lepereg róla, viszont testünk izzadságcseppjeit magába szívja, és ezt viselése közben szinte észre sem vesszük (nincs látható folt, kellemetlen vizes érzés). Mosását is langyos vízben, kímélő samponnal végezzük. A pulóvert, kesztyűt, stb. fordítsuk ki, és a mosóvízbe tegyünk literenként egy kanál szódabikarbónát is. A langyos öblítővízbe szintén tegyünk szódabikarbónát, majd törülközőbe tekerve, óvatosan nyomkodjuk ki a vizet belőle, és fektetve szárítsuk meg.