Miért ne együnk tésztát?

A tészta a leggyakrabban fogyasztott köret egy átlag ember étrendjében. Sokan mindennap esznek tésztát. De vajon jól teszik-e?
Következzen néhány érv amellett, hogy miért kéne kerülni a tészta fogyasztását és helyettesíteni valami mással.

Tészták

Szemben más szénhidrátokkal, a tésztának nagyon alacsony a tápanyagtartalma (szénhidrát 79 g, étkezési rost 3.2 g, cukor 2.9 g, fehérje 12 g, A-vitamin 0%, C-vitamin 0%, kácium 2%, vas 6%, B6-vitamin 5%, B12-vitamin 0%). Ezen kívül önmagában fogyasztva nem annyira ízletes. Az sem egy elhanyagolható szempont, hogy ha kiiktatjuk a tésztát az étrendünkből, az segíthet megszabadulni a felesleges kilóktól, de a vércukorszint természetes szabályozásához is hozzájárulunk.

A legtöbb olasz étel – mint például a spagetti,a bolognai vagy a lasagne – rengeteg tésztából készül. A tészta kiiktatása nem jelenti azt, hogy búcsút kell mondanunk a kedvenc olasz ételeinknek. Csak használni kell a fantáziánkat és helyettesíteni kell a tésztát valamilyen gabonamentes étellel. A spagetti helyett például tökéletes (és finom) megoldás lehet a spárgatök. Lasagne-t is készíthetünk tésztamentesen, mégpedig úgy, hogy a tésztarétegek helyére vékony padlizsán szeleteket helyezünk. Ha nem otthon étkezünk, a tésztás ételek helyett keressünk az étlapon valami salátát, grillezett húst, halat vagy csirkét zöldségkörettel.

A spagetti paradicsomszósszal csupa-csupa szénhidrát. Semmi zsír, semmi fehérje, ami lassítaná a felszívódást. Egy falat belőle, és a szervezet máris glükózzá alakítja a szénhidrátokat. Ezért aztán az agyunk jelzést kap arról, hogy több tápanyagra van szüksége, ezért nagyon hamar újra éhesek elszünk. Sajnos az sem megoldás, ha több paradicsom szósszal esszük a spagettit.

A tápanyagszegény, egyoldalú étkezés egyik veszélye, hogy könnyen inzulinrezisztenssé válhatunk. Bár a magas zsírraktározás egy fő tünete ennek, a vékony emberek is lehetnek inzulinrezisztensek. Ők általában vagy nagyon aktívak vagy nagyon gyors az anyagcseréjük. Azonban a hosszú éveken át fogyasztott rengeteg szénhidrát a túlsúlyosokhoz hasonlóan a vékonyabbak inzulin receptorait is károsíthatja.

Milyen fülbevaló áll jól igazán?

A leggyakrabban hordott divat kiegészítő a fülbevaló. Ha sikerül olyat választanod, ami igazán jól áll, akkor garantáltan kitűnsz majd a tömegből megjelenéseddel. A boltok polcai roskadoznak a rengeteg féle színű, alakú, méretű és stílusú fülbevalótól. De mi alapján kéne választanod?
A tökéletes képhez nem elegendő, ha színben passzol a fülbevaló az épp aktuális outfitedhez. Csomó egyéb szempontot is figyelembe kell venned új fülbevaló vásárlásakor. Gondolj csak az arcod formájára, a fülbevaló méretére és formájára, illetve a több kiegészítőre, amivel majd együtt szeretnéd hordani.

Fülbevaló

Arcforma

Az arcforma alapján nagyon egyszerűen találhatsz magadnak olyan stílusú fülbevalót, ami tényleg passzol. Ahogy táska vásárlásnál a testalkatoddal ellenkező formájút, ebben az esetben az arcformáddal ellenkező alakú ékszert érdemes választanod.
Pédául ha kerek az arcod, válassz olyan fülbevalót, ami nyújtja az arcformádat. Kerüld a pont fülbevalókat, nálad inkább a szögletes formák a nyerők.
A szív alakú archoz a hosszúkás, lógós darabok passzolnak, például csepp alakú formákkal ötvözve, mert ezek kiemelik az állcsúcsot. Itt a szögletes formák helyett inkább a hullámos és kerek formák működnek.
Szögletes az arcod? Akkor neked nagyon sokféle fülbevaló jól áll, de a hosszú egyenes darabokat inkább ne erőltesd, mert ezek csak jobban kiemelik az arcformád és megnyújtják az állkapcsod.
Az ovális arcúak jártak a legjobban, ugyanis az ő arcformájukhoz passzol a legtöbb fajta fülbevaló. Egy kivétel azért itt is van. Azok a hosszúkás fülbevalók, amelyek lefelé szélesednek, elvonják a figyelmet az arcról, és inkább felerősítik a nyaklánc szerepét.

Méret és forma

A következő szempont a fülbevaló mérete. A lógós fülbevalóknál vigyázz, hogy ne érjen a válladig, mert ettől rövidebbnek tűnhet a nyakad. A magasabb nőkre ez nem vonatkozik, mert nekik általában nagyobb a fül és a váll közötti távolság. Ha te is magas vagy, olyan fülbevalót érdemes hordanod, ami nem vész el a fülcimpád és a vállad között. A nagyobb, csepp alakú vagy karika fülbevalók például jobban állnak a magasabb lányokon.

Divat kiegészítők és outfit

Fontos, hogy egyszerre csak egy feltűnő ékszert viselj. Ha például felveszel egy markáns nyakláncot, akkor egy extrém fülbevaló nem túl jó ötlet mellé, mivel így a figyelem kétfelé terelődik, és nem fókuszál egyik kiegészítőre se.

Egy másik lényeges szempont, hogy hogyan viseled majd a hajad az adott ékszerhez. Ha a hosszú, kibontott hajad takarja a fülbevalót, akkor érdemes élénkebb vagy csillogósabb darabot választanod. A hajadon átszűrődő csillogástól egy kicsit titokzatos lesz a megjelenésed, ami automatikusan odatereli a figyelmet. Ha a fülbevalóddal fel szeretnéd hívni magadra a figyelmet, válassz nyugodtan extrém, akár neon színeket adott stíluson belül, esetleg olyat, amin kristályok is vannak.

Minden, amit a veganizmusról tudnia kell

A veganizmus követői, vagyis a vegánok nem esznek semmilyen állati eredetű ételt. Tehát a vegetáriánusokkal szemben nem csak hogy húst, de még tejtermékeket, tojást és mézet sem fogyasztanak. A társadalom ezen csoportjához egyre többen csatlakoznak, és sorra nyílnak a vegán éttermek is.

A vegánoknak két típusát szokták megkülönböztetni, az étrendi és az etikai vegánokat. Az utóbbi csoportba olyanok tartoznak, akik nem csak az étrendjükbe, hanem életük más területére is kiterjesztik a vegán életfilozófiát. Azaz igyekeznek más háztartási cikkek terén is erőszakmentesen előállított termékek vásárolni.

Vegán piramis

A rossz hírveréssel ellentétben a vegán étrend nem káros az egészségre, bár nagyon oda kell figyelni, hogy ez hosszú távon is így maradjon. A “tiltó listás” élelmiszerek miatt, ugyanis a szervezet több tápanyagban is hiányt szenvedhet, így azokat más forrásból kell pótolni.

A B12 vitamin például csakis állati eredetű táplálékokban fordul elő, hiánya pedig vérszegénységet, fáradtságot és ingerlékenységet okoz. Egy kisebb részét pótolni lehet bio zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával, de a legmegbízhatóbb ha B12 vitamin tablettát szedünk.

Az állatokból származó vas nagyobb arányban szívódik fel a szervezetben, mint a növényekben található. Emiatt a vegánoknak az esetlegesen felmerülő vashiánnyal is szembe kell nézniük. Létezik azonban megoldás, miszerint C-vitaminban gazdag élelmiszerekkel együtt kell elfogyasztani a növényeket, megkönnyítve ezzel a vas felszívódását. Egy másik megoldás pedig, ha vasat tartalmazó táplálékkiegészítőt szedünk. Mivel azonban a vashiány nem általános jelenség a vegánok körében, ezért mindenképp érdemes előbb orvossal kivizsgáltatni magunkat.

Egy tanulmány szerint a vegánoknál alacsonyabb a rák kialakulásának kockázata vagyunk. Ennek oka, hogy a rák fő kiváltója a stressz, a stressz pedig a szervezetben felgyűlt méreganyagok leküzdéséből adódik. Mivel a vegánok általában tartózkodnak a növényvédő szerekkel kezelt élelmiszerektől, illetve a tartósítószerekkel dúsított ételektől, ezért szervezetükben kevesebb méreganyag halmozódik fel. A szója és a tofu pedig kimondottan segít hatékonyabban kezelni a mindennapi stresszt.

Tofu

Néhány tipp vegán étel főzéséhez:
A tehén- vagy kecsketej helyett növényi tejszínt és tejet (mandula-, szója- vagy valamilyen gabonatejet) használjunk.
A tyúktojás helyett pedig almaszószt, burgonyapürét, tofut vagy egyéb kereskedelmi keményítőalapú tojáshelyettesítőket.
A gabonafélék közül csakis a teljes kiőrlésű jöhet szóba.
A zöldségekből mindenképp a szezonálisakat válasszuk, és ha tehetjük, akkor helyi termelőktől.
Tartsunk otthon többféle olajat (például: mák, len, dió, olíva) és ezeket bátran keverjük is.

Vegán diéta

Senkinek nem kell tartania attól, hogy ha vegán életmódra tér át, akkor már nem ehet finomat. A felhasználható alapanyagok listája végtelen, és csak a képzelet szabhat határt az azokból készíthető ételeknek. A hús elhagyásával nem lesz többé nehéz érzés a gyomrunkban, jobb lehet emésztésünk. És ha megfelelő módon, minden tápanyagból elegendőt fogyasztunk egészségesebbek is lehetünk, mint húsevő társaink.