10 tévhit a fogápolásban

A szép mosoly elengedhetetlen a makulátlan külsőhöz, és nem elég, ha szépek a fogaink, fontos, hogy egészségesek is legyenek. Napjainkban számos korszerű eljárás és mindenekelőtt az alapos fogtisztítás nyújt segítséget a fogak épségének megőrzésében. Ne alapozzon tévhitekre, ha nem szeretné idejekorán elveszteni fogait!
A lakosság körében elterjedt bölcsességek hallatán, a fogorvosok a fejüket csóválják, ugyanis ők tudják, milyen következményekkel járhatnak a rossz szokások. Ezek a tévhitek sokáig megragadnak a köztudatban és súlyos károkat okozhatnak.

1. tévhit: Az alma evés helyettesítheti a fogmosást.
Az almába harapáskor jelentkező mechanikus tisztító hatás valamennyire ugyan helytálló, de a benne lévő savak és cukrok komoly fogszuvasodást okozhatnak. Ennél még károsabb fogainkra a banán, ezért ennek fogyasztása után körülbelül fél órával mindenképp mossunk fogat.
Alma

2. tévhit: A fluorid nem fontos a fogaknak.
Bátran használjunk fluoridos fogkrémet, hiszen ez védi a fogak felszínét, a fogzománcot és segít megelőzni a fogszuvasodást, ezen kívül megakadályozza a baktériumok szaporodását is.

3. tévhit: Az öregséggel romlanak a fogak.
Ez bizony nem törvényszerű. A fogászat mai lehetőségeinek köszönhetően, optimális esetben fogaink életünk végéig kitarthatnának. Természetesen létezik öröklött hajlam, de kutatások szerint a fokozott szájhigiénia, a rendszeres ellenőrzés és a szükség esetén végrehajtott kezelések évtizedekkel képes meghosszabbítani a fogaink életét.

4. tévhit: A tejfogakat nem szükséges annyira ápolni, mint a maradandó fogakat.
Nagyon fontos, hogy egészségesen tartsuk a tejfogakat is. Az idő előtt elvesző tejfog ugyanis, a maradó fogazat torlódásához, deformálódásához vezethet. A tejfogak ápolásával és karbantartásával ez könnyedén megelőzhető. Arról nem is beszélve, hogy az alapos rágás és a tiszta hangképzés elengedhetetlen eszköze az ép fogsor.

5. tévhit: Elég akkor fogkefét cserélni, ha a sörték már szétállnak.
Minimum 2-3 havonta cseréljük le fogkefénket, mivel ennyi idő elteltével jelentősen csökkenhet annak tisztító hatása. Továbbá betegség, herpesz után is ajánlatos új fogkefét venni.

6. tévhit: A fogakat roncsolja a fehérítés.
Ez egyes eljárások során igaz is lehetne, de nem a 21. században. A mai modern technológiának köszönhetően teljesen természetes, bio alapanyagokkal fehéríthetjük fogainkat különböző, erre specializálódott szalonokban.

7. tévhit: Kizárólag a sok cukor fogyasztás miatt alakul ki fogszuvasodás.
A fogszuvasodás elsősorban a hiányos szájhigiéniának a következménye, nem kimondottan a cukorfogyasztásé. A fő étkezések között mellőzzük a szénhidrát tartalmú ételeket és italokat (például: 100%-os gyümölcsleveket, cukorkákat, csokit, sütit, kakaót, szénsavas üdítőket, kekszeket, stb.). Ezeket inkább az étkezések után fogyasszuk, majd alaposan tisztítsuk meg fogainkat, szánkat, így megelőzhető a fogszuvasodás.
Desszert

8. tévhit: Az erős dörzsölés és a kemény fogkefe az alapos fogmosás titka.
Ez a feltételezés teljesen ellentmond a valóságnak. Ha ugyanis túl erősen, kemény sörtéjű fogkefével mossuk fogazatunkat, könnyen kárt tehetünk mind a fogzománcban, mind pedig az ínyünkben. A további betegségek kialakulása így sokkal gyakoribb lehet, kezelésük pedig hosszabb ideig is eltarthat. Válasszunk puha fogkefét és az ínyünktől a fog felé kis “seprő” mozdulatokkal végezzük a fogmosást.

9. tévhit: A rágógumi helyettesíti a fogmosást.
Csak úgy mint az alma esetében, részben ez is segíti a száj higiéniájának fenntartását. Rágása közben fokozza a nyáltermelődést, mely ásványi anyagokhoz juttatja a fogakat, így erősítve a fogzománcot.

10. tévhit: A rossz fogak örökletesek.
Mindenki a saját fogaiért felelős. Részben ugyan örökletes a fogak minősége, de még a legjobb fogazatot örökölt emberek sem tehetik meg, hogy nem foglalkoznak szájuk és fogaik ápolásával.